jak spać z ortezą

Czy spać w ortezie na kolano?

Miliony ludzi potrzebują ortezy kolana z powodu bólu stawów. Dręczą ich pytania, jak i czy powinienem mieć założoną ortezę kolana podczas snu i jak wygodnie spać z ortezą?

Noś ortezę kolana przez co najmniej tydzień, jeśli nie masz innych zaleceń lekarza.

Powinieneś nosić ortezę cały czas, także podczas snu, aby utrzymać stabilne kolano i zapobiec dalszym urazom stawu.

Możesz wygodnie spać z ortezą, jeśli używasz poduszek i odpowiednich środków nasennych.

Spanie z ortezą kolana

Jeśli masz kontuzję kolana, bezwzględnie powinieneś nosić ortezę podczas snu.

Kiedy śpisz, wpadasz w głęboki, hipnotyczny stan, w którym nie możesz kontrolować swoich ruchów. Orteza pomaga utrzymać stabilność, a nagły ból nie będzie budził Cię w nocy, gdy odwrócisz się na drugi bok.

Zalety spania z ortezą

Noszenie ortezy kolana ma dwie główne zalety dla uszkodzonego stawu:

  1. Stabilizuje staw. Oznacza to, że orteza zapobiegnie uszkodzeniu stawu podczas snu, chroni kolano w takim samym stopniu, gdy śpisz, jak i podczas próby chodzenia. Aby upewnić się, że orteza naprawdę stabilizuje Twoje kolano, odpowiednio zaciśnij paski. Sprawdź szczelność, aby upewnić się, że nie uciskasz zbytnio nogi, ale dobrze stabilizujesz staw.
  2. Łagodzi ból. Kiedy śpisz, masz niewielką kontrolę nad swoimi ruchami. Ruch podczas snu spowoduje ból, jeśli nie masz ustabilizowanego stawu, a ból Cię obudzi, uniemożliwi ci spokojny sen.

Pamiętaj, że przez skórę nie widać więzadeł i mięśni, czyli miejsc, w których kolano jest najbardziej wrażliwe. Podczas snu możesz spowodować większe uszkodzenie kolana, więc zakładaj ortezę, gdy kładziesz się spać, aby utrzymać staw w odpowiedniej pozycji.

Nikt nie powiedział, że spanie z ortezą kolana będzie wygodne, ale zapewni bezpieczeństwo kolanom. Dzięki niej szybciej przyniesie skutek Twoja rehabilitacja.

Upewnij się, że orteza jest czysta lub wymień ją na czystą przed snem. Jeśli nagromadzi się na niej kurz za dnia, może podrażnić skórę. Chroń swoją skórę, utrzymując ortezę w czystości.

Czy można dobrze spać z ortezą kolana?

Spanie z ortezą kolana może nie być najwygodniejsze, ale nie jest także nie do zniesienia. Pamiętaj, że orteza chroni kolano i daje mu szansę na wyleczenie.

Kluczem do dobrego snu z ortezą kolana jest to, co robisz przed pójściem spać.

Weź leki przeciwbólowe.

Jeśli po zabiegu lekarz zalecił Ci leki przeciwbólowe, weź je przed pójściem spać. Pomoże Ci to zrelaksować się i zasnąć z mniejszym bólem. Jeśli nie masz leków na receptę, weź dostępne bez recepty leki przeciwzapalne, takie jak NLPZ, które pomogą Ci zasnąć. Sen to coś więcej niż odpoczynek. Twoje ciało najlepiej leczy się podczas snu. Zatem przyjmowanie leków przeciwbólowych pomaga leczyć organizm.

Przykładaj lód

Aby zmniejszyć stan zapalny, obrzęk i ból, użyj lodu. Trzydzieści minut przed pójściem do łóżka zdejmij aparat i przyłóż na kolano lód. Trzymaj go na kolanie przez 20 minut. Nie umieszczaj lodu bezpośrednio na skórze, owiń go np. ręcznikiem, by nie spowodować uszkodzenie tkanki skórnej. Po upływie 20 minut zdejmij lód i odczekaj 10 minut. Następnie załóż ortezę, teraz możesz gasić światła i położyć się do łóżka.

Terapia lodem wraz z lekami przeciwzapalnymi i uniesieniem nogi zmniejszy obrzęk kolana i poprawi komfort.

Niektórzy terapeuci i lekarze zalecają naprzemienne ciepło i lód. Przetestuj ten pomysł, aby zobaczyć, czy łagodzi ból, stan zapalny lub obrzęk. Jeśli to zadziała, kontynuuj ogrzewanie i chłodzenie.

spanie z ortezą po operacji

Jaka jest najlepsza pozycja do spania po operacji ACL?

Operacja ACL to inwazyjny proces rekonstrukcji stawu kolanowego. Lekarze wykonują poważne cięcia i ingerują w staw. Dlatego pozostanie nieruchomym podczas snu ma szczególne znaczenie po operacji.

Trudno sobie wyobrazić spanie z ortezą kolana, zwłaszcza jeśli śpisz na brzuchu lub boku. Jednak najlepsza pozycja do spania po operacji ACL to spanie płasko na plecach. Jeśli nie śpisz na plecach, warto się tego nauczyć.

Zanim położysz się i spróbujesz zasnąć, ułóż odpowiednio poduszki. Umieść dwie poduszki pod kolanami, aby kolana były uniesione i lekko ugięte. Następnie połóż poduszki pod bokiem, aby zakotwiczyć ciało i zapobiec przewróceniu się.

Jeśli śpisz na boku, musisz zabezpieczyć swoje ciało, aby nie przekręcać się z boku na bok podczas snu. Poduszki zapewnią Ci maksymalny komfort, abyś mógł spać jak najlepiej z ortezą kolana.

Najlepsza pozycja do spania przy uszkodzonej łękotce.

Zerwana łękotka to częsta kontuzja kolana, nawet jeśli nie jesteś sportowcem. Najlepszym sposobem na spokojny sen podczas powrotu do sprawności, jest odpowiednie dobranie ortezy.

  • Noś ortezę kolana cały czas, także podczas snu, aby utrzymać kolano w jednej pozycji.
  • Higiena snu ma znaczenie. Kiedy próbujesz wyleczyć się z kontuzji, higiena snu jest ważniejsza niż kiedykolwiek.

Spokojny sen z ortezą

Możesz wykonywać czynności, które ułatwiają spokojny sen:

  • Unikaj drzemek w środku dnia. Jeśli zdrzemniesz się, nie przekraczaj 30 minut, więcej niż 30 minut snu sprawi, że poczujesz się oszołomiony i nie odświeżony.
  • Kładź się spać każdej nocy o tej samej porze i budź się o tej samej porze każdego dnia. Pamiętaj, że trenujesz swoje ciało do snu, więc musisz trzymać się harmonogramu, niezależnie od codziennych czynności.
  • Unikaj używek, takich jak kofeina i nikotyna, szczególnie po godzinie 15:00. Nawet jeśli kawa zwykle nie przeszkadza Ci w zasypianiu, dodatkowa kofeina negatywnie wpłynie na twój cykl REM i obudzisz się oszołomiony i nie wypoczęty.
  • Nawet z ortezą kolana możesz wykonać pewne ćwiczenia. Staraj się ćwiczyć, nie obciążając kolana, to też wspomaga dobry sen. Na przykład możesz podnosić ciężary siedząc na krześle.
wygodny i spokojny sen

Jak zasnąć z ortezą?

  • Ogranicz spożycie jedzenia po obiedzie i unikaj pikantnych potraw w nocy.
  • Celowo codziennie wystawiaj się na naturalne światło. Każdego dnia korzystaj ze światła słonecznego. Nawet jeśli jest zimno, można znaleźć trochę słońca. Świeże powietrze i światło słoneczne, zwłaszcza o poranku, pomogą Ci zasnąć szybciej i głębiej.
  • Kup zasłony do sypialni lub maskę do spania, która pomoże Ci zasnąć szybciej i spać dłużej.
  • Aby dobrze spać, potrzebujesz ciemnego, chłodnego pokoju, więc zadbaj o to, by było ciemno, a temperatura sięgała od 19 do 21 stopni.
  • Rutyny przed snem są nie tylko dla dzieci. Ułóż sobie rutynę przed położeniem się do łóżka, by mieć trochę czasu na „wyłączenie” mózgu. Trenujesz swoje ciało, aby pamiętać, że czas zasnąć, więc utrzymanie tej samej rutyny jest kluczem do dobrej higieny snu.
  • Pamiętaj, że twoje łóżko służy do dwóch rzeczy: seksu i snu. Więc używaj swojego łóżka tylko do snu i seksu.
  • Nie czytaj w łóżku, ani nie oglądaj telewizji, nie sprawdzaj telefonu.
  • Niebieskie światło komputera i telefonu w znacznym stopniu przyczynia się do bezsenności, więc ogranicz przesiadywanie przed monitorem.
  • Jeśli nie możesz zasnąć, wstań i usiądź na krześle. Pomoże to wytrenować mózg w zapamiętywaniu, że łóżko służy do spania, a krzesło do czuwania.

Wspomóż sen

Używaj środków nasennych, abyś mógł zasnąć w ortezie. Zainwestuj w dyfuzor olejków eterycznych, maszynę z białym szumem, odpowiedni materac. Wszystkie te rzeczy mogą pomóc Ci szybko zasnąć.

Najważniejsze wskazówki dotyczące spania z ortezą kolana.

Zrozumienie, co robić, a czego nie robić, gdy masz ortezę kolana, pomoże Ci poprawić komfort codziennego funkcjonowania i powrócić do zdrowia i sprawności. Spokojny sen jest bardzo ważny, by szybko powracać do zdrowia.

  • Jak dobrać ortezę i jak ją używać? Przed zakupem przymierz ortezę kolana. Zbyt ciasna orteza kolana odetnie krążenie. Zbyt luźna orteza kolana będzie spadać i nie spełni swojego zadania. Noś wystarczająco długo ortezę kolana, zgodnie z zaleceniem lekarza. Zwykle pacjenci noszą ortezę sześć tygodni po operacji.
  • Przyjmuj leki przeciwbólowe, ale dokładnie tak, jak zalecił Ci lekarz. Leki przeciwbólowe zmniejszą stan zapalny i pozwolą zasnąć, aby organizm mógł się wyleczyć.
  • Zwróć uwagę na to, gdzie śpisz. Twoja usztywniona noga może się nagrzewać, więc zmień pozycję snu, tak aby noga znajdowała się na zewnętrznej krawędzi łóżka. Będzie Ci wygodniej, np. zrzucić koc z nogi, gdy poczujesz, że jest Ci za gorąco.
  • Rozważ przyjmowanie suplementów, takich jak glukozamina, która pomaga powrócić stawom do sprawności. Suplementy mogą pomóc w leczeniu i ułatwieniu ruchu, ale musisz uzgodnić z lekarzem, co będzie dla Ciebie najlepsze.
  • Zwróć uwagę na swoją dietę. Zdrowa dieta ułatwi gojenie, zwłaszcza po operacji. Napełnij swój talerz świeżymi, zdrowymi warzywami i owocami.

Czego NIE robić:

  • Nie zaniedbuj skóry, dbaj o jej nawilżenie. Kiedy nie używasz balsamu, Twoja skóra podrażniona ortezą, może Cię piec, co jest nieprzyjemne i utrudni spokojny sen.
  • Nie zaniedbuj zaleconych ćwiczeń. Są bolesne, ale pomagają odzyskać sprawność. Nie rezygnuj z ćwiczeń ciała, wykonuj te, które możesz.
  • Nie zapominaj o relaksie. Pod koniec dnia poświęć trochę czasu na zrelaksowanie się. Badania wykazały, że stres może hamować gojenie, a to oznacza dłuższe noszenie ortezy.
5/5 - (1 vote)

Znaczenie snu Czy spać w ortezie na kolano?

Opisz swój sen związany z symbolem Czy spać w ortezie na kolano?

Na bieżąco aktualizujemy i ulepszamy sennik na podstawie snów użytkowników.

Opisz swój sen

Ciekawoski zwiazane z sennikiem



Dlaczego w snach pojawiają się archetypy i jakie są ich funkcje?
  Niektóre osoby może dziwić fakt, że archetypy pojawiają się w snach nas wszystkich i pewnie każdy z nas może dojść do wniosku, że zdarzają się one dość często. Jednakże nie ma w tym wcale niczego dziwnego, gdyż jest to dowód świadczący o istnieniu naszej zbiorowej nieświ


Interpretowanie snów w przeszłości
Sny były ważne dla ludzkości już od zarania jej dziejów, największą zaś wagę przywiązywali do nich przesądni ludzie starożytni. Miało to miejsce u wszystkich ludów tamtej epoki, bez względu na kulturę i położenie geograficzne. Różne za to były interpretacje marzeń sennych i prz

Fazy snu
Myśląc o zasypianiu, którego potrzebujesz, normalne jest skupienie się na liczbie godzin snu. Chociaż czas snu jest niewątpliwie ważny, nie jest to jedyna część równania. Ważne jest również, aby pomyśleć o jakości snu i o tym, czy czas spędzony na spaniu jest rzeczywiście regeneru