świadome śnienie

Świadome sny

Świadome śnienie to umiejętność bycia świadomym podczas snu. Istnieje wiele różnych technik uzyskiwania świadomych snów.

Jeśli chcesz wiedzieć jak śnić świadomie, ten przewodnik poprowadzi Cię krok po kroku przez czynności, które możesz zrobić, aby nauczyć się świadomego śnienia.

Czym właściwie są świadome sny?

Bycie świadomym we śnie oznacza, że podczas śnienia jesteś w pełni świadomy tego co doświadczasz.

Zrozumienie świadomego śnienia ułatwi Ci rozpoznanie tego, jaki jesteś. Dzięki praktyce będziesz w stanie zacząć kontrolować to co dzieje się we śnie, jeśli tego zechcesz. Świadome śnienie może być również niezwykle skuteczną techniką radzenia sobie z koszmarami.

Chociaż niektórzy ludzie mogą uważać, że do świadomego snu potrzebne są specjalne zdolności to wiedz, że prawie każdy może je mieć. Wszystko czego potrzebujesz to chęć podjęcia niezbędnych kroków, aby zachęcić poziom świadomości i środowisko do ich wytworzenia.

Jak długo trwa nauka świadomego śnienia?

Wiele osób może mieć świadome sny, gdy tylko zrozumieją czym one są. Jednak ważne jest, aby zrozumieć i zaakceptować też fakt, że możesz nie mieć świadomych snów od razu.

Abyś we śnie odzyskał przytomność, często potrzeba trochę przygotowania, praktyki i czasu.

Niektórzy ludzie, jeśli mają już niezapomniane sny i regularnie praktykują medytację, będą w stanie łatwo wywołać stan świadomego śnienia. Ale jeśli prawie nie pamiętasz swoich snów lub masz trudności z wejściem w stan medytacji, prawdopodobnie będziesz musiał wyćwiczyć kilka podstawowych nawyków, które pomogą Ci być bardziej świadomym podczas śnienia.

k długo trwa nauka świadomego śnienia?

Czy to jest niebezpieczne?

Świadome sny nie są niebezpieczne, ale tworzą niezwykle żywe obrazy. Dla niektórych może to być nieprzyjemne, ale dla innych może być fascynujące.

Świadome sny, jak wszystkie sny, mogą również wywoływać myśli, uczucia i emocje, z którymi wolałbyś sobie nie radzić. Czasami może to być dla niektórych przytłaczające.

Nie są znane żadne zagrożenia związane ze świadomym snem. Najczęstszym fizycznym efektem ubocznym jest to, że niektórzy ludzie mogą doświadczyć paraliżu sennego po przebudzeniu się, czyli jesteś w pełni obudzony, ale nie możesz się poruszać, jakbyś nadal spał. Na szczęście paraliż senny po przebudzeniu jest bardzo rzadki i nie zdarza się większości ludzi.

Nawet jeśli to nastąpi, zazwyczaj będziesz w stanie „obudzić swoje ciało” w ciągu kilku sekund lub minut. Kiedy już wiesz, że czuwanie, gdy Twoje ciało jeszcze śpi, jest normalną częścią świadomego śnienia, prawdopodobnie nie będziesz się go bać i będziesz w stanie doprowadzić się do pełnego przebudzenia nie tylko na poziomie świadomym, ale także fizycznym.

Jeśli masz obawy dotyczące świadomego śnienia lub masz zdiagnozowane medycznie zaburzenia snu, zawsze możesz porozmawiać z lekarzem. Opinie na ten temat mogą się różnić, ponieważ bardzo niewielu lekarzy zdaje sobie sprawę ze świadomego procesu śnienia.

Świadome śnienie nie jest dla wszystkich i musisz to przyjąć do wiadomości. Niektórzy ludzie czują, że coś tracą lub robią coś złego, jeśli nie lubią świadomych snów. Inni uważają, że świadome sny mogą być źródłem zmartwień, nawet jeśli świadome śnienie samo w sobie nie jest niebezpieczne.

Jeśli martwisz się świadomym snem, możesz nie chcieć świadomego snu tylko dlatego, że jest on dla Ciebie źródłem zmartwień. Pomyśl o tym jak o wszystkim innym co Cię martwi lub stresuje – nie musisz tego robić. To tak jakbyś bał się wysokości – prawdopodobnie nie chciałbyś próbować stać na dachu budynku o wysokości 2000 stóp! Jeśli bałeś się samolotów, prawdopodobnie nie zdecydujesz się na lot.

Niektórzy ludzie bardzo lubią świadome sny, ale jeśli nie jest to coś, co czujesz, że powinieneś robić, jeśli nie sprawia Ci to przyjemności, nie rób tego.

Najważniejszą rzeczą jest oczywiście spokojny sen. Sen to ważny czas na odpoczynek i regenerację sił!

jak zapamiętać sny

Jak mieć świadome sny?

Wiele zależy od Twoich własnych doświadczeń i nawyków związanych ze snem.

Oto 5 rzeczy, które są ważne, by mieć świadome sny:

Krok 1: Zacznij od dobrych nawyków związanych ze snami.

Jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, aby zacząć być bardziej świadomym swoich snów.

Prowadzenie Dziennika snów i zapisywanie snów może dać Ci lepszy wgląd w ich naturę. Rozmowa o snach z przyjaciółmi lub członkami rodziny, którym ufasz, może również pomóc Ci poczuć się bardziej komfortowo w pracy nad snami. Inną rzeczą, którą musisz zrobić, jest przestrzeganie higieny snu.

Jest wiele rzeczy, które sam możesz zrobić w swoim otoczeniu, które pomogą Ci dobrze się wyspać i wejść w fazy snu, w których pojawiają się sny.


Oto niektóre z nich:

  • Nie oglądaj telewizji, nie graj w gry wideo, nie korzystaj z komputera ani smartfona przed snem.
  • Użyj słabego oświetlenia na 2 godziny przed snem, aby zachęcić umysł do zrelaksowania się.
  • Unikaj jedzenia pikantnych potraw lub picia alkoholu przed snem.
  • Poświęć trochę czasu na ćwiczenie głębokiego oddychania przed położeniem się do łóżka.
  • Zanim zaczniesz zanurzać się w świadome śnienie, poznaj znaczenie snów. Im bardziej będziesz zaznajomiony z naturą snów, tym łatwiej będzie Ci wejść w stan świadomości śnienia.

Potraktuj to jako „warunek wstępny” świadomego śnienia. Oczywiście może to nie być absolutnie konieczne, ale myślę, że bardzo pomaga.

Krok 2. Ćwicz skupienie w życiu codziennym

Inną rzeczą, która może być pomocna, jest poświęcenie dziennie trochę czasu na ćwiczenie skupienia.

Kiedy jesteś skupiony w swoim codziennym życiu na jawie, cecha ta zacznie naturalnie przenosić się do stanu umysłu, w którym jesteś podczas snu.

Skupienie to zdolność bycia w pełni obecnym w danej chwili i świadomym swojego otoczenia. Możemy ćwiczyć skupienie codziennie, wykonując kilka prostych ćwiczeń:

-Ćwiczenia w otoczeniu: usiądź na zewnątrz i spędź trochę czasu, będąc świadomym wszystkiego, co cię otacza. Weź kilka głębokich, relaksujących oddechów, a następnie po prostu pozwól sobie zauważyć, co jest wokół Ciebie.

Użyj swoich zmysłów, aby dostrzec różne rzeczy. Może słyszysz ćwierkające ptaki, odgłos sąsiada pracującego na zewnątrz. Może widzisz liście rozrzucone po trawie przez wiatr. Może słyszysz szum. Co widzisz, czujesz i słyszysz?

-Odprężająca filiżanka herbaty: zrób sobie filiżankę herbaty {albo filiżankę ciepłej kawy lub gorącej czekolady – to co lubisz najbardziej!} Wypij łyk napoju i naprawdę go posmakuj. Poczuj go w ustach, na języku, w gardle podczas połykania.

-Uważne rysowanie: to kolejna zabawna i łatwa praktyka, która pomoże Ci nauczyć się skupiać uwagę na chwili. Weź długopis i kartkę papieru i zacznij powtarzalnie rysować określony kształt lub wzór. Mogą to być gwiazdy, koła, kwadraty lub wiry. Pozwól sobie po prostu zagubić się w rysowaniu tego kształtu.

Istnieje wiele różnych ćwiczeń skupienia uwagi, które możesz wykonywać w ciągu dnia, aby wprowadzić swoją świadomość w świadomość chwili obecnej. Ćwiczenie tego przez cały dzień, gdy nie śpisz w naturalny sposób przełoży się na świadomą świadomość podczas snów.

Krok 3: Przećwicz testy rzeczywistości

Inną rzeczą, która może być pomocna, jest częste ćwiczenie kontroli rzeczywistości w ciągu dnia, gdy nie śpisz i wykonujesz swoje codzienne czynności.

Testy rzeczywistości są pomocne, ponieważ osadzają Cię w świecie fizycznym.

W świecie fizycznym jesteśmy świadomi oczekiwanych skutków pewnych rzeczy. Jeśli spojrzysz w lustro, zobaczysz swoje odbicie. Jeśli zapukasz w stół, usłyszysz dźwięk i prawdopodobnie poczujesz ból w kostkach. Wiesz, że jeśli uszczypniesz się w prawdziwym życiu, to będzie bolało! Kiedy śnisz, tego typu rzeczy nie ograniczają się do fizyki.

Możesz spojrzeć we śnie w lustro i zauważyć, że wyglądasz jak ktoś inny lub że istnieje zaakcentowana cecha, która w świecie fizycznym byłaby niemożliwa. Jeśli uszczypniesz się we śnie, prawdopodobnie nie poczujesz tego tak samo jak na jawie.

Możesz dowiedzieć się więcej o ćwiczeniu sprawdzania rzeczywistości w świadomym śnieniu. To da Ci dobre wyobrażenie o różnych rzeczach, które możesz zrobić w ciągu dnia, co pomoże zwiększyć prawdopodobieństwo, że staniesz się świadomy podczas snu.

Krok 4. Wypróbuj metodę Obudź się i z powrotem do łóżka

Metoda „Obudź się i z powrotem do łóżka” jest to metoda, o której warto wspomnieć, ponieważ jest jedyną techniką świadomego śnienia, która jest najbardziej skuteczna wg. badań naukowych.

Oczywiście, tak jak w przypadku każdej praktyki świadomego śnienia, Twoje indywidualne wyniki mogą być różne. Ta metoda jest stosunkowo prosta do wypróbowania. Jeśli to zadziała na Ciebie, to OK, jeśli nie zadziała, możesz nadal ćwiczyć pierwsze trzy kroki, które omówiliśmy, aż w naturalny sposób staniesz się bardziej świadomy podczas śnienia.

W metodzie tej planujesz obudzić się, zanim rzeczywiście będziesz musiał się obudzić. Budzisz się zwykle 4,5 – 5,5 godzin po normalnym zaśnięciu. Ta metoda planuje Cię obudzić w czasie, gdy prawdopodobnie już w naturalny sposób doświadczasz fazy REM snu (świadomy senny stan świadomości). Budzenie się jest oczywiście trudniejszym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli śpisz głęboko.

Wykonywanie tej praktyki może być również trudne, jeśli nie doświadczasz typowych faz snu REM, które są najbardziej powszechne. Aby się obudzić, możesz ustawić budzik, który łatwo wyłączyć lub poprosić kogoś, aby Cię obudził, jeśli mieszkasz w domu z innymi osobami.

Niektórzy sugerują całkowite przebudzenie, ale dla wielu osób po przebudzeniu już przez cały dzień nie ma możliwości powrotu do snu. Możesz obudzić swój umysł powtarzając pewną mantrę, na przykład „Będę miał świadomy sen”. Kiedy umysł nie śpi, warto skupić się na snach i wyobraźni.

Pomyśl o tym, co chciałbyś robić podczas świadomego snu. Pozwól swojej wyobraźni pracować i zwizualizować te miejsca lub rzeczy, które chciałbyś zbadać. Takie postępowanie pomoże Ci w naturalny sposób wywołać świadomy sen, tak jak w przypadku świadomych snów wywołanych przebudzeniem. Od tego momentu wszystko co musisz zrobić, to pozostać świadomym swoich snów, gdy Twoje ciało zasypia.

Nie mogę powiedzieć na pewno, że to zadziała na każdego. W każdym razie warto spróbować, jeśli chcesz się nauczyć jak rozpocząć świadome śnienie wywołane wybudzeniem. Kiedy śnię świadomie, zazwyczaj pozwalam swojej wyobraźni przenosić mnie w różne miejsca i uświadamiam sobie, że moje ciało zasypia, podczas gdy pozostaję aktywna we śnie.

Kroki, które wymieniliśmy powyżej, są bardzo pomocne w rozpoczęciu naturalnego odkrywania świadomego snu. Jednak dla niektórych osób istnieje połączenie biologii, fizyki i świadomego rozwoju, które jest niezbędne, aby wywołać stan świadomego snu. Istnieje wiele dodatkowych rzeczy, które mogą pomóc w rozwijaniu zdolności potrzebnych do świadomego śnienia.

świadomy sen

Krok 5: Próbuj dalej

Twoje pierwsze próby świadomego snu mogą się nie powieść. W porządku – po prostu próbuj dalej!

Zapisz wszystko, czego doświadczasz podczas snu i każdej nocy, nawet jeśli nie jest to świadomy sen.

Jeśli będziesz kontynuować praktykę 5 kroków przekonasz się, że świadome sny mogą przyjść bardzo naturalnie. Zmniejszenie stresu w codziennym życiu i praktykowanie dobrych nawyków związanych ze snami ułatwi naturalne wejście w stan świadomego snu.

Czy powinieneś używać suplementów, ziół, olejków?

Inną rzeczą, która czasami może pomóc w uzyskaniu bardziej wyrazistych, świadomych snów, jest stosowanie różnych suplementów ziołowych lub użycie olejków eterycznych i aromaterapii.

Należy to robić jedynie na podstawie badań i solidnego zrozumienia działania ziół, ich zastosowań, skutków ubocznych i oczywiście chemii własnego organizmu.

Niektóre zioła, które naturalnie kojarzą nam się ze snem i pamięcią, to lawenda, miłorząb dwuklapowy, korzeń kozłka, mięta pieprzowa i rumianek. Te zioła mogą pomóc Ci poczuć się zrelaksowanym, ale także wystarczająco czujnym, aby zachować przytomność podczas snu.

Olejki eteryczne w dyfuzorze mogą również pomóc w świadomym śnieniu. Wiele osób uważa, że jeśli rozprowadzą olejki eteryczne z drzewa cedrowego, lawendy lub cyprysu, łatwiej będzie im osiągnąć stan świadomego snu.

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę z tego, że zioła mogą być bardzo niebezpieczne lub powodować więcej problemów niż korzyści.
Ważne jest też, aby wiedzieć, że halucynacje NIE są tym samym, co świadome śnienie.

Istnieje wiele olejków eterycznych, które mogą być pomocne w świadomym śnie. W większości przypadków najlepiej jest stosować aromatyczne olejki eteryczne. Nie jest konieczne stosowanie ich miejscowo, a bez odpowiednich środków bezpieczeństwa może to spowodować oparzenia lub podrażnienia skóry.

Niektóre firmy sprzedają olejki eteryczne, które w rzeczywistości wcale nimi nie są, są to raczej syntetyczne chemiczne zapachy. Olejki eteryczne są również niezwykle skoncentrowane, dlatego należy je stosować ostrożne. Jeśli nie masz pewności, które olejki eteryczne są najlepsze dla Ciebie i Twoich potrzeb zanim je wypróbujesz jak najwięcej na ich temat poczytaj.

Jeśli naprawdę chcesz używać ziół lub olejków eterycznych polecam zaopatrzenie się w dobrą książkę lub współpracę z doświadczonym zielarzem lub aromaterapeutą. Bardzo ważne jest również, aby trzymać się z dala od wszelkich nielegalnych substancji.

Najważniejszą rzeczą do zrozumienia jest to, że nie potrzebujesz specjalnych suplementów ziołowych, aby cieszyć się świadomym snem. Dzięki praktyce możesz bardzo łatwo i całkowicie naturalnie wywołać stan świadomego śnienia.

Świadome sny
wiadome sny
5/5 - (1 vote)

Znaczenie snu Świadome sny

Opisz swój sen związany z symbolem Świadome sny

Na bieżąco aktualizujemy i ulepszamy sennik na podstawie snów użytkowników.

Opisz swój sen

Ciekawoski zwiazane z sennikiem



Czy spać w ortezie na kolano?
Miliony ludzi potrzebują ortezy kolana z powodu bólu stawów. Dręczą ich pytania, jak i czy powinienem mieć założoną ortezę kolana podczas snu i jak wygodnie spać z ortezą? Noś ortezę kolana przez co najmniej tydzień, jeśli nie masz innych zaleceń lekarza. Powinieneś nosić ortezę


Czy spanie w samochodzie jest legalne?
Podczas podróży może zdarzyć się, że nie będziemy mieli gdzie spędzić nocy, bo np. nie będzie w pobliżu hotelu lub zabraknie wolnych pokoi. Niektórzy ruszają w podróż przed siebie, bez szczegółowego planowania. Jeśli jesteśmy we własnym samochodzie, możemy się w nim zdrzemnąć

Dlaczego warto spać na golasa?
Główny powód, dla którego spanie nago jest dobre, sprowadza się do naturalnego procesu termoregulacji organizmu. Dlaczego spanie nago jest dla Ciebie dobre? Co to jest termoregulacja?Ponieważ ludzie są endotermami, nasz organizm reguluje naszą temperaturę zarówno wewnętrznie, jak i w odpo